HOWTO: Google Driven käyttöönotto

Mene osoitteeseen http://drive.google.com ja kirjaudu sisään omilla Google-tunnuksillasi. Saat eteesi näkymän, jossa voit luoda kansioita ja johon voit pudottaa tiedostoja, jotka sitten tallentuvat Driveen. Drivessa on lähtökohtaisesti tilaa 15 gigatavua, joten sen loppumisesta ei tarvitse ihan heti huolehtia!

Jotta Driven käyttäminen olisi oikeasti kätevää, kannattaa tietokoneelle asentaa Drive-sovellus. Sovelluksen saat täältä. Sen avulla tietokoneelle luodaan Google Drive –niminen kansio, joka synkronoidaan automaattisesti Driven kanssa aina kun tietokone on nettiyhteyden päässä. Näin esimerkiksi voit muokata tiedostoja vaikkapa lentokoneessa, ja tiedostot päivitetään pilveen heti kunhan olet taas netin ääressä. Kansiota voi käyttää aivan samalla tavalla kuin tavallisiakin tietokoneen kansioita, eli tiedostot ovat saatavilla ihan normaalisti, myös silloin kun et ole netissä.

Jotta Drive synkronoi tiedot automaattisesti, kannattaa ohjelman asetuksista valita kohta ”Käynnistä Google Drive automaattisesti tietokoneen käynnistyessä”. Tämän pääset valitsemaan kun klikkaat Drive-ikonia ja valitset ”Asetukset”, josta seuraavaksi välilehti ”Lisäasetukset”.

Eli klikkaamalla ikonia pitäisi aueta jotakuinkin tällainen valikko:

google drive käyttöönotto 1

 

Valitsemalla “Asetukset” avautuu tämä ikkuna, josta löytyy välilehti “Lisäasetukset”.

 

google drive käyttöönotto 2