Suuri ruokahuollon optimointi osa 1: Viikkomenujen rakentaminen

Kuten kerromme blogin kuvauksessa, tämän blogin yhtenä päätavoitteena on vapauttaa aikaa arjen tylsistä, toistuvista perusaskareista hauskoihin juttuihin. Yksi eniten arjessa aikaa vievistä asioista on ruokahuollon hoitaminen, koska ihmisen on syötävä monta kertaa päivässä. Jokainen meistä tietää kuinka tuskallista on mennä pitkän päivän jälkeen nälkäisenä kauppaan ja kuinka helposti sitä päätyy myös ostamaan jotain epäterveellistä. Usein aivoenergia ei riitä myöskään samalla ajattelemaan monta päivää eteenpäin, vaan ostat tarpeet iltaa varten ja olet huomenna taas saman dilemman edessä.

Alkuperäisen inspiraation tähän blogipostaukseen sain Graeme Simsionin superhauskasta romaanista ”Vaimotesti”, englanniksi ”The Rosie Project”. (Jos pidät blogimme huumorista, tulet nauramaan ääneen tätä kirjaa lukiessasi 🙂 ) Kirjan asperger-tyyppisellä päähenkilöllä Donilla on hieno ruokahuoltosysteemi: Hän syö joka viikko tismalleen samat ruoat samoina viikonpäivinä. Tällä metodilla on monia positiivisia puolia:

  • Menun suunnitteluun ei kulu ikinä aikaa, koska hän tietää valmiiksi aina jokaisen viikon päivän vakiruoan
  • Kokkaaminen on todella nopeaa ja vaatii hyvin vähän ajatustyötä, koska Don osaa kaikki reseptit jo todella hyvin
  • Ruokahävikkiä syntyy äärimmäisen vähän, koska kaikki ainekset kuluvat säännöllisesti näihin resepteihin ja hän tietää hyvin tarvittavat määrät

Olimme jo pitkään puhuneet Tommin kanssa, että pitäisi rakentaa hieman vastaava systeemi, mutta kahden kesken arkemme oli vielä jokseenkin epäsäännöllistä. Perheenlisäyksen myötä saimme kuitenkin hyvän motivaattorin laittaa asia kuntoon, sillä ensinnäkin olemme iltaisin paljon useammin kotona ja toisekseen vauva vähentää dramaattisesti omaa aikaa, joten optimoinnin tarve myös kasvoi merkittävästi. Ruokahuollon optimointiin kuuluu useampi osa, jotka käymme läpi eri blogauksissa. Tässä niistä ensimmäinen.

Ensimmäinen vaihe koostuu viikkomenujen rakentamisesta. Asiaa pohdittuamme totesimme, että aika usein tulee joka tapauksessa kokattua samoja ruokia, joten miksi sitä ei tekisi tietoisesti? Meitä ei oikeastaan haittaa syödä arkiruokana toistuvasti samoja ruokia, kunhan ne ovat maukkaita ja ravitsevia. Viikonloppuna voi sitten hifistellä uusia reseptejä tai käydä vaikka ravintolassa syömässä. Me päädyimme kuitenkin siihen, että joka viikko samojen ruokien syöminen on vähän liian yksitoikkoista, mutta 4 viikon kierto toimisi ihan hyvin.

Ensimmäinen vaihe koostui siis siitä, että valitsimme yhteensä 20 reseptiä hyvää ja helppoa reseptiä. Valinnassa kiinnitimme huomiota siihen, että meillä olisi vaihtelevasti eri tyyppisiä ruokia. Tämän jälkeen jaoimme ne 4 eri viikolle siten, että joka viikolla olisi aina vuorossa 1 salaatti, 1 keitto ja pari pannu/uuniruokaa ja että syömme vaihtelevasti kana-, kala-, liha- ja kasvisruokia. Kokosimme kaikki reseptit yhteiseen Google Drive-kansioon erillisenä word-tiedostoina (yhteisen tiedonjaon vinkit löytyvät täältä). Siksi wordina pdf:n sijaan, että reseptien muokkaaminen jatkossa on helpompaa, kun keksimme niihin parannuksia 🙂

Ensimmäinen vaihe koostuu siis reseptien valinnasta ja jakamisesta eri viikoille. Ja vaikka ette harrastaisi kokkaamista ollenkaan, ihan samaa logiikkaa voi soveltaa nykyään laajasti tarjolla oleviin ruoantilauspalveluihin kuten Woltiin ja Foodoraan. Todennäköisesti sinulla on kuitenkin omat vakkariravintolat, joista yleensä tilaat samat lempisafkasi. Rakentamalla fiksatut viikkosuunnitelmat ei sinun tarvitse käyttää ajatusaikaa ruokailun pohtimiseen, vaan napsautat vain nopeasti päivittäisen tilauksen menemään 🙂